Wijn drinken en oesters eten op Waiheke Island

Wat is er fijner dan ontsnappen aan de drukte van de stad door rond te dwalen in wijngaarden, te zonnen op het strand, of te genieten van een paar verse oesters op een fijn terras? Ik deed dat in Nieuw-Zeeland allemaal op één dag tijdens de perfecte dagbestemming vanuit Auckland: Ik ging wijn drinken en oesters eten op Waiheke Island!

Mijn Nieuw-Zeelandse avontuur begon afgelopen oktober in Auckland, de voormalige hoofdstad en tevens één van de grootste steden van Nieuw-Zeeland. Auckland is gelegen op het noordereiland en is een leuke stad om cultuur te snuiven, lekker te eten en te shoppen. Maar na de drukte van Singapore en het toch wel overweldigende gevoel van in mijn eentje in Nieuw-Zeeland te zijn aanbeland had ik vooral behoefte aan rust. En wijn. En oesters. Ik had in mijn Lonely Planet gelezen over Waiheke island en ik wist: daar wil ik naartoe.

Wendy's Wondere Wereld - wijn drinken en oesters eten op Waiheke Island
Wandelen tussen de wijngaarden op Waiheke island

Zo bracht ik mijn eerste dag in Auckland door

Na een lange vlucht vanuit Singapore was ik rond middernacht aangekomen in mijn hotel in Auckland, dus ik keek er naar uit om de stad bij daglicht te zien! De eerste dag bracht ik wandelend in de stad door, bladerend in mijn Lonely Planet reisgids (herken de toerist!), koffie drinkend bij hipstertentjes, en in de zon zittend op de pier met o.a. uitzicht op de Auckland Harbour Birdge en Devonport. Die werf vond ik trouwens één van de leukste plekken van Auckland: Er staan foodtrucks, de sfeer is er relaxed en de moderne architectuur van ‘The Cloud’ is een mooi contrast met de oude loodsen op de pier.

Het allerfijnste zijn de houten relaxbanken aan het einde van de werf waar iedereen gebruik van kan maken en waar zelfs gratis wifi is! Een groot deel van de middag zat ik op zo’n bank te genieten van de zon, sfeer en het mooie uitzicht.

Daar op die bank besloot ik om een kaartje te kopen voor de ferry die de volgende ochtend zou vertrekken naar Waiheke island. De weersvoorspellingen voor de volgende dag waren heel goed en ik keek uit naar een zonnige en relaxte dag!

Wendy's Wondere Wereld - wijn drinken en oesters eten op Waiheke Island
Dankzij dit uitzicht smaakten mijn wijn en oesters bij Mudbrick nóg lekkerder

Het plan: een wijntour op Waiheke island

Bij de ticketbalie aangekomen ontdekte ik dat Waiheke in het weekend (het was op dat moment vrijdagmiddag) een populaire bestemming is voor locals die daar op zonnige dagen bruiloften en andere feestjes vieren. Gelukkig kon ik nog een kaartje kopen voor de ferry die de hele dag op en neer vaart, maar de dame bij de balie adviseerde me wel om de volgende dag op tijd bij de haven te zijn om de grote drukte voor te zijn.

Toen kwam de volgende uitdaging: De wijn-fietstour die ik voor die zaterdag wilde boeken bleek volgeboekt, net als alle andere wijntours. Even leek mijn plan in het water te vallen, want hoe kon ik die wijngaarden bereiken? Het eiland is te groot en heuvelachtig om alles lopend te doen, zeker als je maar één dag de tijd hebt.

Gelukkig had de dame bij de balie een oplossing: Ik kon een kaartje kopen voor de hop on- hop off bus. Die stopt bij iedere wijngaard, bij de stranden en in de dorpjes waar ook wat restaurants en winkels zitten. Mijn eerste gedachte was: ‘meh, dat klinkt me iets te toeristisch’, maar ik wilde écht graag naar Waiheke en het leek me ook wel gezellig om andere mensen tegen te komen, dus kocht ik naast mijn ferryticket een kaartje voor de bus.

Wendy's Wondere Wereld - wijn drinken en oesters eten op Waiheke Island
Geen verkeerde plek om te wachten op de boot naar Waiheke!

Met de ferry naar Waiheke

Die zaterdagmorgen wandelde ik vanaf mijn hostel naar de pier waarvandaan de ferry vertrok. De ferry die op dat moment lag aangemeerd was al vol, dus haalde ik een cappuccino en een muffin en wachtte ik op een bankje in de ochtendzon op de volgende boot.

Op de volgende ferry kon ik gelukkig wel mee, en na een kalme overtocht van ongeveer 3 kwartier kwam ik aan in een klein paradijs: Waiheke! De bus stond al klaar, ik had voor mezelf een route uitgestippeld. Ik reed eerst helemaal naar de laatste stop, bij Onetangi beach. Wat een relaxte plek! Ik haalde een ijsje bij één van de restaurantjes langs de strandweg en wandelde het strand op. Het strand was heel rustig toen ik er was, maar ik gok dat het er in het hoogseizoen een stuk drukker is.

Chillen op Onetangi beach

Daar op Onetangi beach nam ik echt de tijd om het gevoel van rust en vrijheid in me op te nemen. Ik had net een geweldige citytrip achter de rug met mijn vriendinnen in Singapore, en nu was ik hier, in mijn eentje, in het land waar ik al zo lang van droomde. Hier kon ik de hele dag op het strand blijven als ik wilde. Ik kon naar elke wijnboerderij gaan die me aansprak. Ik kon shoppen, ik kon oesters eten, alles waar ik maar zin in had.

Dat gevoel van vrijheid had ik nog nooit zo sterk ervaren en het was geweldig! Op zulke momenten was ik altijd blij dat ik mijn reisdagboekje bij me had om op te schrijven wat er door me heen ging. Voor een vroege lentedag (want oktober is lente in Nieuw-Zeeland) was het al lekker warm en zonnig, ik vond het bijna jammer dat ik mijn bikini niet aan had. Aan de andere kant, dan was ik misschien écht de hele dag op het strand blijven liggen, en dat is niet waar Waiheke bekend om is…

Lunchen met uitzicht op de wijngaarden

Na een heel relaxed uurtje op het strand besloot ik te gaan doen waar ik voor gekomen was: tijd om de befaamde wijngaarden te bezoeken! Mijn eerste stop was Te Motu, wat me een mooie plek leek om te lunchen. Het was even zoeken omdat er meerdere wijngaarden bij elkaar zitten, maar met wat aanwijzingen van andere bezoekers vond ik Te Motu. Ze hadden een tafeltje vrij op het overdekte terras, en hoewel het even wennen was om in mijn eentje te lunchen op zo’n -vrij chique- plek heb ik er echt van genoten.

Ik at een gerecht met zalm gepekeld in saké en allemaal lekkers erbij. De aanbevolen wijn bleek iets van 15 euro per glas (ai!), maar de goedkopere rosé die ik erbij nam smaakte gelukkig ook goed. Om het moment nog iets langer vast te houden bestelde ik ook nog een dessert met -natuurlijk- een chocoladetaartje.

Als je naar Waiheke gaat dan kan ik Te Motu absoluut aanraden voor je lunch of diner, je kunt er ook een proeverij doen in hun kelder. Toen ik het restaurant verliet kwam de chef naar me toe en gaf hij me een gevulde dadel die gedoopt was in pure chocolade voor ‘on the road’. Geen idee waar ik dat aan te danken had, maar ik wandelde daarna in ieder geval met een extra grote glimlach weer terug naar de hoofdweg.

Eindelijk, oesters!

Na Te Motu maakte ik nog een stop in het gezellige dorpje Oneroa waar ik op de veranda van The Oyster Inn een plateau met oesters en een glas frisse witte wijn bestelde. De Te Matuku-oesters die daar worden geserveerd zijn diezelfde ochtend gevangen rondom het eiland, echt lokaal en supervers dus!

Oesters en wijn bij The Oyster Inn

Inmiddels werd het later op de middag en ik besloot om mezelf niet langs nog allemaal wijngaarden te haasten, maar in plaats daarvan nog één wijngaard te kiezen waar ik in de late middagzon nog wat wijntjes kon drinken. Het werd Mudbrick, en ook dat bleek een goede keuze. Mudbrick is ook een wijngaard met proefkelder en restaurant. Het ligt bovenop een heuvel waardoor je vanaf hun terras helemaal tot aan de zee kunt kijken.

Het was druk, maar ik vond weer een mooi plekje vooraan op het terras en bestelde een glas rosé. En ok, doe er ook nog maar een stel oesters bij. En nog een glas wijn, om het af te leren.😉

Tot zover het wijn drinken en oesters eten op Waiheke Island

Tegen het begin van de avond wandelde ik naar de bushalte waarvandaan de bus me terugbracht naar de pier. Ik vond het eigenlijk wel jammer dat ik terug moest naar Auckland, ik had met gemak nog een dag door kunnen brengen op dit gezellige eilandje!

Heb jij plannen om naar Nieuw-Zeeland te gaan en houd je van strand, wijn, oesters en ander lekker eten in een relaxte omgeving? Dan is een dag (of twee) wijn drinken en oesters eten op Waiheke island echt een aanrader!

Tips voor Waiheke:

• Wil je een wijntour doen of een proeverij bij een specifieke wijngaard? Boek die dan op tijd, want de tours en proeverijen zijn – vooral in het weekend- snel volgeboekt. Kaarten voor de hop on- hop off bus zijn wel altijd beschikbaar.
  • Lunch of dineer bij Te Motu, waar je een adembenemend uitzicht hebt over de wijngaard terwijl je geniet van hun luxe gerechten en bijpassende wijnen.
  • Fan van oesters? Dan is een stop bij The Oyster Inn in het dorpje Oneroa een must!
  • Geniet van een luxe diner en een romantische zonsondergang bij Mudbrick. Je kunt er ook trouwen, mocht je nog plannen hebben. 😉

5 gedachten over “Wijn drinken en oesters eten op Waiheke Island

• 24 januari 2019 om 10:18
    Permalink

Hoi Wendy, ik ben volgende week van plan om een wijn tour te doen op het eiland. Enig idee wat je betaalde voor zo’n dagje?

• 24 januari 2019 om 11:04
      Permalink

Hoi Martijn, doordat ik alleen een kaartje voor de bus hoefde te kopen kon ik mijn dag zo duur maken als ik zelf wilde. Je kunt dan namelijk zelf kiezen bij welke wineries je stopt, en of je daar één wijntje drinkt of een proeverij doet. Ook kun je zelf kiezen waar je luncht en hoe uitgebreid je dat doet. Ik heb wel een wijntour van een halve dag in de buurt van Queenstown gedaan en die kostte 189 dollar, dus als je op Waiheke een kant-en-klare tour boekt zul je ook wel zoiets kwijt zijn?

• 24 januari 2019 om 11:37
      Permalink

Beste optie is de hop-on bus te doen kwa prijs. Je kunt er bij elke halte uit en 80% van alle vineyards bezoeken. En met alle tastings die je wilt doen ben je nog steeds goedkoper uit dan een private tour. Wel een plan maken van te voren!

Kwa wijn tour zijn ze allemaal redelijk prijzig en het ligt er helemaal aan wat je eruit wilt halen.

Ananda is de “high end” tour company met vaak wat ouder publiek. Meer info en meer gericht op wijn.

Enjoy is een leuke tour company als je er gewoon een relaxte en gezellige dag van wilt maken. Minder focus op de wijn kennis maar wel gezelliger.

Het eiland is groter dan je denkt en zou je aanraden er twee dagen voor uit te pakken anders rush je er teveel doorheen.

Ik woon en werk op het eiland en zelfs ik heb nog niet alles gedaan!

• 24 januari 2019 om 16:17
        Permalink

Leuke tips Alex, ik heb dus de juiste keuze gemaakt door de hop-on bus te nemen. 😉

Beantwoorden

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.